Elektriska parkfordon – Äntligen på marknaden

Äntligen är det slut på bullrande 500cc motorer och oljekontroller på marknadens senaste markvårdsmaskiner. Nu har nämligen Gianni Ferrari tillverkat flera modeller som är helt elektriska grönytemaskiner. Detta efter mer än 10år forskning och utveckling.

Med stigande kostnader för bensin i världen har knappast miljöbensinen till gräsklippare och andra parkmaskiner blivit billigare. Att driva maskinerna med el har länge varit en utmaning eftersom maskinerna kräver så mycket kraft. Detta problem är nu löst och kunderna köar för att få köpa sina nya maskiner hos leverantörerna.

Fördelarna är många med dem nya maskinerna och vi ska gå igenom dem mest väsentliga parkmaskiner

  • Slipp dyra kostnader för drivmedel. Med en laddning kan Gianni Ferrari klippa gräs i upp till 8 timmar på en laddning.
  • Alla funktioner som fanns på tidigare bensindrivna modeller finns kvar men är förfinade.
  • Ljudnivån minskar avsevärt. Flera användare av både GSR + och GTM + Electric påstår att man knappt behöver hörselkåpor när man arbetar längre för att dem är så tysta. Man kan till och med klippa gräs på tidig morgon och sen kväll utan att störa människor som sover eller vill njuta av sin kväll.

 

Gianni Ferrari har lanserat 2st modeller av helt elektriska grönytemaskiner och det som skiljer dem är följande:

  • GSR+ väger 395kg medans GTM+ väger endast 286kg
  • GSR+ har en batterikapacitet på 24-192Ah och en nominell batterieffekt på 11kWh och GTM+ batterikapacitet samt batterieffekt är 24-144 Ah och 8 kWh.
  • GSR+ laddar hela sitt batteri på 5h medans GTM+ laddar upp sig på 6h
  • Styrningen är det som skiljer maskiner mest åt och GSR+ har styrning bak med länksystem medans GTM+ har samma typ av styrning fast på framhjulen.
  • GTM+ har också en större uppsamlare som enkelt töms med hjälp av en knapptryckning i panelen.
  • GSR+ klippare är front monterad och GTM+ är centrerad under maskinen till skillnad från melex.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.